Aktivitet – din beste artrosemedisin!

  "Utslitte" ledd? De er ikke utslitte, de har artrose og skal brukes i følge et solid forskningsgrunnlag. I dag skriver forsker og fysioterapeut Nina Østerås om hvordan artrose behandles. Hun er ny gjesteblogger på forskerlivet.no.  Du kan lese mer om Nina på siden Om oss (klikk her). 

"Utslitte" ledd? De er ikke utslitte, de har artrose og skal brukes i følge et solid forskningsgrunnlag. I dag skriver forsker og fysioterapeut Nina Østerås om hvordan artrose behandles. Hun er ny gjesteblogger på forskerlivet.no. Du kan lese mer om Nina på siden Om oss (klikk her). 

Har du stive og vonde ledd, særlig når du har sittet eller ligget lenge? Da er sjansen stor for at du har artrose. Artrose ble tidligere kalt slitasjegikt fordi man feilaktig trodde at leddet var utslitt. Det vet vi i dag at ikke er tilfellet, for leddet kan trygt, og bør faktisk med stor fordel brukes. Artrose er svært, svært vanlig: Om vi lever til 85-årsalderen, vil halvparten av oss få artroseplager i knærne og en av fire vil få artroseplager i hoftene i løpet av sin levetid.

Men hva bør egentlig du og alle disse personene gjøre med plagene sine? La oss først fastslå en ting: Det finnes foreløpig ingen medikamenter som kan stanse eller reversere sykdomsprosessen. Viktigheten av å trene og være i aktivitet fremheves i internasjonale retningslinjer for behandling av både hofte- og kneartrose. De tre aller viktigste behandlingstiltakene er:

  1. Informasjon fra helsepersonell: Om hvordan sykdommen vanligvis utvikler seg, hvilke behandlingsalternativer som finnes og hvordan man best kan mestre det å leve med sykdommen
  2. Trening: Både styrketrening og kondisjonstrening har vist god effekt, og reduserer smerte og bedrer funksjonen. Treningen kan utføres på land eller i basseng. Et individuelt tilpasset treningsprogram som gjennomføres 2-3 ganger pr uke, er det optimale, men all aktivitet er bedre enn ingen. Mange tror feilaktig at de bør ”skåne” leddene sine når de får artrose - for at leddene ikke skal bli mer ”slitt”. Tvertimot - det beste du kan gjøre når du får artrose, er å være i aktivitet! Under et intervju på P1 slo professor og fysioterapeut May Arna Risberg fast at vi har tiår med bunnsolid forskning som viser at tilpasset trening lindrer symptomer og bedrer funksjonen hos personer som har tidlig, mild eller moderat artrosesykdom. Selv om trening har blitt funnet å ha langt større positiv effekt på smerter enn medikamenter og ikke har noen bivirkninger, er det fortsatt få med artrose som trener regelmessig. Norske studier har vist at dersom du er aktiv, kan du utsette behovet for, eller gjøre proteseoperasjon unødvendig.
  3. Vektreduksjon (ved overvekt): Selv kun 2,5% reduksjon i kroppsvekt har positiv effekt på symptomer.

Dersom disse tre behandlingstiltakene ikke hjelper, kan du forsøke smertestillende og evt betennelsesdempende medikamenter, tøyninger, varme/kuldebehandling, ortoser, spesialsko/såler, stokk eller andre (gang)hjelpemidler. For de aller fleste (90%) vil det aldri være behov for å skifte ut leddet med en protese.

Beste råd til deg som har fått artrose: oppsøk helsepersonell (fysioterapeut, lege) for å få veiledning slik at du kan komme igang med trening og aktiviteter som er tilpasset deg, ditt funksjonsnivå og dine smerter!

6. februar 2015, Nina Østerås

Subscribe to Forskerlivet! by Email