Klar for nye SMARTe treningsmål?

 Er du klar for nye SMARTE treningsmål? Tusenvis er ute på ski om dagen, og det finnes renn for ethvert ambisjonsnivå! Her fra Halvvasan, 1. mars i år. www.forskerlivet.no

Er du klar for nye SMARTE treningsmål? Tusenvis er ute på ski om dagen, og det finnes renn for ethvert ambisjonsnivå! Her fra Halvvasan, 1. mars i år. www.forskerlivet.no

Det er ikke bare i Ski Tour Canada og skiskytter VM at skiløpere er i aksjon på denne tida av året. Denne helga går Vasaloppet av stabelen med Birken hakk i hæl et par uker etterpå, og det arrangeres mindre skirenn i hver minste krik og krok. Dette får tusenvis ut på ski! Skirenn og mosjonsløp kan være viktige målsetninger i treningen, og da er det fint å vite at det finnes noe for enhver ambisjon og målsetting.

Å finne et SMART mål som passer for seg tenker jeg er avgjørende både for treningsglede og –resultat. Det finnes forskjellige typer renn/løp/ritt for alle mål og meninger – for eksempel har både Birken og Vasaloppet kortere versjoner på ca halve distansen, og  Vasaloppet har i år også et 9km renn som er gratis å starte i hvor man kan få lånt ski, som er ment for de som kanskje aldri har hatt ski på bena tidligere eller ikke har råd til egne ski.

I fjor hadde vi en serie om de store skirennene her på bloggen, hvor vi også viste våre egne mål og måloppnåelse. Du kan også finne en oppsummering av hva vi vet fra forskningen om nettopp de som går Vasaloppet og Birken, skrevet i form av opplevelsen av et Vasalopp (ta en titt eller re-visitt!, Del 1 og Del 2).

Forskerlivets bloggere har et par løpere på startstreken i år. Selv stiller jeg i Vasaloppet for 7. året på rad, og med litt færre skimil i år enn tidligere tenker jeg en tid på 6.30-.45 timer, ca 150.-200. plass er realistisk (i fjor 6.35, nr. 91, ville jo vært kult og slått det men..). Marius Myrstad går glipp av Vasaen, og sier han også får litt for få mil på ski i forkant av Birken. Tiden er derfor underordnet, en god opplevelse på tur til Lillehammer overordnet!

Du kan følge oss og de du kjenner som deltar på nettside eller renn-app. Lykke til på veien til nye treningsmål! Husk, de bør være

SMARTe -

Spesifikke, Målbare, Ambisiøse, Realistiske, Tidsbestemte  ;)

4. mars 2016, Karin Magnusson

Subscribe to Forskerlivet! by Email
Posted on March 4, 2016 .