Er du sofaslitern, mosjonisten eller wannabe pro?

Fra venstre: Gard Gjerdalen, Marius Myrstad og Tord Asle Gjerdalen holdt foredrag om kondisjon for sykehus- og allmennleger torsdag 18. juni 2015. www.forskerlivet.no

Fra venstre: Gard Gjerdalen, Marius Myrstad og Tord Asle Gjerdalen holdt foredrag om kondisjon for sykehus- og allmennleger torsdag 18. juni 2015. www.forskerlivet.no

..og i hvilken gruppe kommer den individuelle pasienten du behandler? Det var blant spørsmålene langrennsløper Tord Asle Gjerdalen, bror Gard Gjerdalen og Marius Myrstad stilte salen på seminaret om kondisjon og aktualitet for sykehus- og allmennleger torsdag 18. juni. Seminaret handlet om hva man kan lære av eliteidretten i behandlingen av pasienter. Viktige spørsmål var hvordan man kan få bedre kondisjon, og hvordan man kan minske aldersrelatert fall i kondisjon. I foredragene brukte de mange eksempler fra eliteidrett.

Seminaret startet med en gjennomgang av Tord Asle Gjerdalens treningsopplegg. Hvordan man blir god er ingen hemmelighet i følge Gjerdalen – hemmeligheten ligger i ekstremt mye trening. Det viktigste prinsippet i denne treningen er variasjon mellom rolige og harde økter, og mellom lette og harde treningsperioder, og dette kan også mosjonister lære av for å få progresjon.

Marius Myrstad gikk så gjennom funn fra Birkebeiner aldringsstudien, og påpekte viktigheten av å være i god fysisk form før man blir gammel. Man vil da kunne redusere det aldersrelaterte fallet i kondisjon.  I studiene har man sett at kondisjonen er relativt stabil gjennom livet, men faller kraftig rundt 65-75 års alder. Kondisjonstrening i denne alderen er svært viktig for å redusere fallet.

Å vite hvilken gruppe man tilhører er viktig for å avgjøre hvilket mål man bør ha i treningen, og hvordan man bør legge opp treningen. Avslutningsvis gikk derfor Gard Gjerdalen gjennom hvilke typiske kategoriseringer av fysisk aktivitetsnivå man kan tenke seg, og hva som er viktig å tenke på for de ulike gruppene. For sofaslitern med lav motivasjon i utgangspunktet er alt bedre enn ingenting. For mosjonisten som får til et par til noen økter i uka vil det være viktigere å systematisere treningen, og variere mellom ulike intensitetssoner. Wannabe pros kan i blant legge ned like mye trening som toppidrettsutøvere, uten å helt få samme resultater. For disse kan det være viktig å kanskje redusere treningen slik at ikke totalbelastningen blir for stor, mente Gjerdalen. 

18. juni 2015, Karin Magnusson

Subscribe to Forskerlivet! by Email
Posted on June 18, 2015 .