Bli ny eller forbli som du er?

  Den danske professoren Svend Brinkmann råder oss blant annet til  å tenke mer negativt, slutte å sette oss mål, og si opp alle coachene våre.     Hva om vi ser Brinkmanns råd ut fra et smerteperspektiv. Hva innebærer de?

Den danske professoren Svend Brinkmann råder oss blant annet til å tenke mer negativt, slutte å sette oss mål, og si opp alle coachene våre. Hva om vi ser Brinkmanns råd ut fra et smerteperspektiv. Hva innebærer de? Jeg plukket ut noen av punktene hans som jeg fant i A-magasinet og hørte på Skavlan:

1. Tenk negativt

I befolkningsstudier har man sett at kroniske smerter ofte går hånd i hånd med litt dårligere humør, nedstemthet eller depresjon. Vi vet ikke hva som er høna og hva som er egget i forholdet nedstemthet og smerter - de påvirker hverandre gjensidig. Og derfor må man heller tenke positivt for at ikke smertene skal bli verre.

2. Si opp coachene

Adferdsendring er en kompleks prosess som man har funnet at går gjennom flere steg, ofte med tilbakefall. Menneskers problemer er også komplekse, og all statistikk bare innen mitt eget forskningsfelt som er livsstil og muskel- og skjelettplager, tilsier at coachene ofte må komme opp i svært vanskelige situasjoner. 

For ca ett år siden ble jeg også selv sittende å måpe på treningsmatta av en personlig treners ukunnskap - denne trente plankeøvelser med en overvektig mann med prolaps som hadde sin første treningsøkt (disse øvelsene er helt kontraindisert ved prolaps og så mye bukfett vedkommende hadde - jeg skrev noe om det med mer til Aftenposten). 

Så jeg er egentlig ganske enig i at vi skal sparke coachene om man har kroniske smerter eller revmatisk sykdom, og heller oppsøke helsepersonell.

3. Ikke sett deg mål

-De er oppskriften på nederlag, sa Brinkmann på Skavlan. Men setter man seg realistiske mål, og har troen på at man kan klare å nå dem må vel logisk sett sjansen øke for at man skal klare det, og livet kan bli bedre. Målstyring er svært viktig innen rehabilitering for eksempel i revmatologi. Har mange kolleger som kan mye om akkurat dette! Kan eventuelt få dem til å skrive en gang.

4. Slutt å kjenne etter i deg selv

Gjelder kanskje heller ikke så mye hvis du sliter med smerter? For eksempel ved leddsykdommen artrose består jo behandlingen i å finne et aktivitetsnivå som er akkurat passe. Kjører man på for hardt blir smertene deretter. Likevel må leddet brukes for at det ikke skal bli verre. Enda mer gjelder at man må kjenne etter for feks leddgikt og fibromyalgi som ofte går sammen med utmattelse og andre symptomer.

Sammenfatningsvis og i mine øyne er kanskje ikke rådene til Brinkmann så smarte hvis man sliter med smerter eller revmatisk sykdom, bortsett fra å ikke høre så mye på selvlærte coacher for å bli sterkere og i bedre form. Skriv gjerne hva du synes i kommentarfelt :)

3. februar 2015, Karin Magnusson


Subscribe to Forskerlivet! by Email
Posted on February 3, 2015 .